Dry Needling

Dry Needling is het ontspannen van spieren door middel van het behandelen van zogenaamde Myofasciale Triggerpoints met behulp van een steriel niet hol acupunctuurnaaldje. Het doorgaans goede resultaat van deze behandeling is met wetenschappelijk onderzoek aangetoond.

Wat is een Myofasciale Triggerpoint?

Een Myofasciale Triggerpoint (TP) is een overgevoelige verharding in een spier, oftewel een spierknoop. Meestal is er sprake van een groep gespannen spiervezels, een zogenaamde Taut band, waarin de Triggerpoint zich bevindt. Er zijn actieve triggerpoints, die spontaan pijn of krachts-, coördinatie- en uithoudingsvermogenvermindering veroorzaken. Ook zijn er latente triggerpoints die alleen bij druk pijnlijk zijn. Het actieve triggerpoint houdt zichzelf in stand door een continue hevige aanspanning van dat spiergedeelte, een vermindering van de microcirculatie en een ongecontroleerde spierstofwisseling, waarbij de aanvoer van zuurstof en ATP verminderen en er juist massaal o.a. calcium, acetylcholine en ontstekingsstoffen ontstaan, die weer zorgen voor meer aanspanning. Hierdoor ontstaat een vicieuze cirkel, die niet uit zichzelf overgaat. Er zijn verschillende soorten triggerpoints en de ene kan ook de andere doen ontstaan.

Wat zijn de oorzaken van Myofasciale Triggerpoints?

Bij het aanspannen schuiven de spieren in en bij ontspannen uit elkaar. Onder bepaalde omstandigheden blijven ze in de aanspanningsstand. Onder die omstandigheden kan er een triggerpoint ontstaan. Dit kan bijvoorbeeld door overbelasting, ten gevolge van een te vaak herhaalde beweging, een beweging die niet normaal verliep of een te zware belasting (bijvoorbeeld een te zwaar gewicht optillen, wat je niet gewend bent). Andere oorzaken van zo’n aanspanningsstand zijn bijvoorbeeld stress, oververmoeidheid, angst, slaapstoornissen, een gewricht wat niet goed functioneert, organen die niet goed functioneren, overgevoelig of beschadigd zenuwweefsel, de ene spier kan de andere beïnvloeden, ontstekingen, stoornis in de energiehuishouding van de spier, foutieve houding, beenlengteverschil, scoliose, hypermobiliteit, bekkentorsie (bekkenverwringing), ergonomische stressoren of voedingsdeficiënties zoals een vitamine B1-, B6-, B12-tekort, foliumzuur-, vitamine C-, Vitamine D-, Fe- (ijzer), Magnesium- en Zink-tekort.

Wat zijn de symptomen bij Myofasciale Triggerpoints?

Bij Myofasciale Triggerpoints is er vaak karakteristieke pijn, vaak moeilijk te lokaliseren zeurende pijn in spieren en gewrichten, soms ook lokaal. De pijn kan ook gevoeld worden op afstand van de spier en in een karakteristiek uitstralingsgebied van de spier. Soms is er ook sprake van doofheid of tintelingen. De kracht, coördinatie en het uithoudingsvermogen van de spier kunnen afnemen door triggerpoints. Er kan ook sprake zijn van hoofdpijn of vermoeidheid.

Hoe wordt Dry Needling toegepast?

Bij Dry Needling wordt in het triggerpoint een acupunctuurnaaldje ingebracht. Hierbij wordt een prikje gevoeld, welke vervolgens een Local Twitch Response of ontspanning veroorzaakt. Een Local Twitch Response is een onwillekeurige samentrekking van de spier, die een warm gevoel en totale ontspanning geeft. Het is niet de bedoeling dat Dry Needling heel erg pijnlijk is, als het goed aangegeven wordt, kan er ook een iets minder gevoelig plekje aangeprikt worden, waardoor ook het triggerpoint bereikt kan worden. Het kan zijn dat de klachten na één behandeling over zijn, het kan ook meerdere behandelingen vergen, afhankelijk van het aantal triggerpoints en de instandhoudende factoren.

Deze behandeling valt onder de reguliere zitting fysiotherapie. De fysiotherapeut die middels een opleiding Dry Needling geschoold is kan beoordelen of deze behandeling geschikt is voor de behandeling van uw klachten. Voor meer informatie mag u altijd contact opnemen, dat kan via deze pagina.