Fysiotherapie

Fysiotherapie zorgt ervoor dat het houdings- en bewegingssysteem optimaal functioneert. Het houdings- en bewegingssysteem bestaat uit spieren, hersenen, gewrichten, met o.a. kapsels en banden, het zenuwstelsel, lymfe- en bloedcirculatie, het ademhalingssysteem en het hart- en longsysteem.

Voor welke fysiotherapeutische problemen kunt u terecht?

Bij Fysio- en oedeemtherapie de Hazelaar kunt u bijvoorbeeld terecht voor pijnklachten, stijfheid, spierverkortingen, problemen in fascia/onderhuids bindweefsel, triggerpoints, gewrichtsbeperkingen, littekenweefsel en beperkingen. Ook activiteiten uit het dagelijks leven kunt u bij ons door middel van fysiotherapie verbeteren, zoals aankleden, in/uit bed komen, gaan zitten/opstaan, eten koken, lopen. Kortom activiteiten met betrekking tot de zelfredzaamheid, maar ook activiteiten in relatie tot werkzaamheden (huishoudelijk werk of buitenshuis verrichtte arbeid), hobby of sport.

Welke fysiotherapeutische behandelmethodes worden toegepast?

Bij fysiotherapie is het een en ander erop gericht om zo snel mogelijk het dagelijks leven te hervatten. Bij de Hazelaar wordt gebruik gemaakt van verschillende technieken. Deze kunnen bestaan uit mobiliserende technieken op de desbetreffende weefsels, massagetechnieken, bindweefsel- en fascietechnieken, conventionele en kinesiotape/curetape/easytape/lymftape/medical taping-technieken, dry needling, electrotherapie, Shockwave, oefentherapie (mobiliserende, stabiliserende, spierversterkende, houdings- en bewegingscorrigerende oefentherapie), ademhalingstherapie en ontspanningstherapie. Verder valt er onder fysiotherapie looptraining, functionele training, sportspecifieke training,  training van kracht en uithoudingsvermorgen, sportrevalidatie (o.a. rehaboom) en specifieke conditieverbetering tijdens of na ziekte of aandoening. Daarnaast geven we u houdings- en bewegingsadviezen, belasting- en belastbaarheidsadviezen en adviezen ten behoeve van de werkhouding. Ook krijgt u adviezen over hoe u het beste met de klachten om kunt gaan.

Voor een goed resultaat is het belangrijk dat de patiënt samenwerkt met de fysiotherapeut aan herstel, meedenkt, voldoende en juiste informatie geeft, de gegeven oefeningen uitvoert en de adviezen opvolgt. Ook wordt er vanuit de praktijk palliatieve zorg gegeven.(WHO 2002)

Tevens worden er innovaties toegepast. Zo behoren videobellen en een online oefen- of trainingsprogramma tot de mogelijkheden. Evenals trainingen om chronische pijn te bestrijden middels online programma’s en gebruik van een VR bril. Voor meer informatie mag u altijd contact opnemen, dat kan via deze pagina.