medical taping

Medical taping houdt in het tapen middels elastische tape. Het tapen middels niet rekbare en conventionele tape is ook mogelijk; dit zet een gewricht vast en beperkt de spieren in hun bewegingsmogelijkheid. Waar nodig wordt voor deze methode gekozen.

Wat is het doel van medical taping?

De medical tape is rekbaar. Deze rekbaarheid bedraagt ca. 140% en is daarmee vergelijkbaar met die van de huid. Zo worden de spieren niet vastgezet, maar kunnen vrij bewegen, zonder dat zij meer kunnen uitrekken dan gewenst is. De doelstelling van het gebruik van medical tape en dus elastische tape is om de werking van spieren af te remmen of te stimuleren, huid of littekenweefsel te versoepelen, vochtafvoer of doorbloeding te bevorderen, een gewricht of gewrichten te stabiliseren en gewrichtsband(en) te ontlasten of via de fascie (omhullend vlies om spieren en gewrichten) invloed uit te oefenen. De mobiliteit wordt hierbij in tegenstelling tot de niet rekbare tape geactiveerd en bevorderd.

Hoe werkt medical taping?

De werking van de medical tape valt uit te leggen aan de hand van de werking van een elastiek. Als je het aan één kant uitrekt, dan wil de tape terugveren en is de werking dus die kant op. Ook kun je het midden naar twee kanten uitrekken en dan trekken de uiteinden naar het midden. Ook een spier heeft een werkingsrichting, beweegt het lichaamsdeel in een bepaalde richting. Deze richting kan dus gestimuleerd of afgeremd worden. Verder is het een feit dat spieren niet alleen invloed hebben op de bewegingen van het lichaam, maar bijvoorbeeld ook de bloedsomloop, het lymfestelsel en de lichaamstemperatuur beïnvloeden. Als de spieren niet goed werken, kan dat dus resulteren in uiteenlopende klachten en symptomen. Wanneer de niet goed functionerende spieren echter ondersteund worden met deze speciale elastische tape, zal dat het zelf herstellend vermogen van het lichaam stimuleren.

Door een gewricht in bepaalde richtingen te tapen kun je het stabiliseren. Een litteken kan versoepelen door het op een speciale manier aanbrengen van stroken tape. De tape licht de huid iets op, waardoor vocht er makkelijker onderdoor stroomt, er is sprake van geleiding. Dan wordt het als lymftape gebruikt. Er wordt gebruik gemaakt van de elasticiteit van de tape ten opzichte van de elasticiteit van de huid, waardoor de tape een soort ‘liftende werking’ heeft op de opperhuid.

Hierdoor ontstaat een onmiddellijke drukvermindering, waardoor de bloedcirculatie en de lymfeafvoer weer worden hersteld. De druk op de pijnreceptoren neemt af en de ervaren pijn vermindert onmiddellijk. Door gebruik te maken van verschillende tapetechnieken, kunnen diverse effecten bereikt worden.

Wanneer wordt medical taping toegepast?

Het toepassingengebied van Medical Taping is erg breed. Het wordt toepast na- of behandeling van blessures, bij reduceren van ontstekingen of vochtophopingen (oedeem, maar ook haematomen), houdingscorrecties, behandeling van klachten door overbelasting (zoals RSI, tennis- of golfelleboog). Ook neuro-reflectoire beïnvloeding, bijvoorbeeld bij hoofdpijn of menstruatiepijn, behoort tot de mogelijkheden. Veelzijdige toepassingen dus, de fysiotherapeut kan beoordelen of het bij u zinvol is.

Welke tape wordt gebruikt?

De gebruikte tape is van kwalitatief hoogwaardige elastische katoen. De ventilerende en huidvriendelijke eigenschappen zorgen ervoor dat de tape langere tijd achter elkaar gedragen kan worden. Er is zo een ’24-uur per dag’ behandeling mogelijk, waardoor het herstel na weefseltrauma veel sneller kan verlopen. De tape is waterresistent, dus douchen en/of zwemmen is gewoon mogelijk. In enkele gevallen is er sprake van een allergische reactie op de tape. Meld het daarom als u een gevoelige huid hebt, want dan wordt er eerst een beschermende onderlaag aangebracht. Voor meer informatie mag u altijd contact opnemen, dat kan via deze pagina.